הם משקיעים שנים בלימוד והתמחות כדי להיות מטפלים – אבל אף אחד לא מלמד אותם איך לשווק את עצמם. קורס חדש מציע לבעלי המקצועות הטיפוליים ללמוד את יסודות השיווק העצמי, ולנהל את העסק שלהם טוב יותר
לא מעט אנשים שהפכו את הטיפול למקצוע ודרך חיים, מכירים את המצב המתסכל הבא: הם השקיעו שנים בלימודים קשים, ולאחר מכן בהתמחות; עבדו וצברו ניסיון; ואז, כשהחליטו לצאת לעצמאות ולפתוח קליניקה שבה יוכלו לממש את החזון הטיפולי שלהם – לא הצליחו לגייס די לקוחות. הם נותרו עם שעות ריקות רבות וחור בכיס, לאחר ההוצאה הגדולה והזמן הרב שהושקע.
עבור ימית אורבין, מנהלת "הנפשות הפועלות" – שירותי שיווק למקצועות הטיפול והרפואה, לא מדובר בתופעה מפתיעה. כמי שעסקה בתחום בעצמה, היא יודעת כי המטפלים לא אוהבים לעסוק בשיווק ובנושאים כספיים. "אלה אנשים שעובדים בתחושת ייעוד – של עזרה לאנשים. קשה להם מאוד להתחיל לחשוב במונחים של שיווק עצמי, הכנסות ותוכנית עסקית", היא אומרת.
"מטפלים רבים באים ממקום של הכלה, הבנה, מרחב, צמיחה והבשלה ולכן קשה להם, פעמים רבות, לכמת את כל זה למספרים ולעסוק בתמחור, שיווק וגבייה. צריך לזכור שעולמות הטיפול שונים במהותם מעולם העסקים הקר, ולכן אין פלא שנוצר קושי במפגש ביניהם כאשר מטפלים פונים לפתיחת עסק עצמאי משלהם. אני שם בשביל לתת את ההכוונה הזאת, למקד, להגדיר קהלים ולבנות תוכנית שיווקית סדורה".
"המטפלים פועלים משיקולים רגשיים, ולא עסקיים"
"כמטפלת בעצמי, לאחר שהקמתי עסק משלי, למדתי על בשרי שניהול עסק ושיווק הם ממש מקצוע נפרד, ולא כל אחד בנוי להיות גם מטפל וגם איש עסקים", מוסיפה אורבין. במטרה להציע פתרון למטפלים שנתקלו בקשיים דומים לשלה, החליטה אורבין להקים סדנאות ייחודיות עבורם – שיקנו להם הכשרה מסודרת בתחומי השיווק, התמחור, הפרסום ועוד, ויסייעו להם להקים תשתית יציבה לעסק חדש, או לשפר התנהלות של עסק קיים".
מה דחף אותך להקים את העסק?
"ראיתי שמטפלים רבים יוצאים לעצמאות בסיום הלימודים או אחרי שעבדו מספר שנים כשכירים, ואין להם אפילו ידע בסיסי בשיווק וניהול עסקים", אומרת אורבין. "הם מקימים קליניקה ומנסים דרכים שונות לקדם את עצמם, אבל פועלים בעיקר משיקולים רגשיים, ולא משיקולים עסקיים. ברוב המקרים אין להם תוכנית שיווקית מסודרת או תקציב מוגדר, והם משתמשים בעיקר בפוסטים שמתפרסמים בפרופיל הפרטי בפייסבוק, או בהפניות מפה לאוזן.
"פוסטים והמלצות הם דבר נחמד, אבל בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים מסיימים קורסים ומקבלים הסמכה במקצועות טיפוליים שונים, כך שהתחרות בשוק גוברת. ההבדלים בין סוג ההתמקצעות מיטשטשים, וקשה מאוד להתבלט – גם אם עבדת שנים רבות במקצוע ורכשת התמחות אמיתית בטיפול".
בידול ומיקוד, יחסי ציבור ושיווק דיגיטלי
אז איך אפשר לפתור את הבעיה, ולמלא את הקליניקה בלקוחות? בהנחה שרוב העוסקים בטיפול אינם פנויים ללימודי תואר נוסף, הפעם במינהל עסקים – קיימים פתרונות אחרים למצוקה, כמו הקורס של אורבין, הכולל עשרה מפגשים, בהם לומדים המשתתפים איך להקים תשתית שיווק לקליניקה, ומקבלים כלים שיסייעו להם בניהול העסק בעתיד.
"הקורס כולל מיומנויות יסוד בשיווק: בחירת קהל יעד, בידול אישי של המטפל וקביעת השירותים שהוא מציע", אומרת אורבין. "בנוסף, המשתתפים מקבלים ידע ביחסי ציבור, בכתיבה שיווקית ובתפעול מערכת התוכן של אתר האינטרנט אותו אני בונה עבורם ללא תשלום נוסף. עוד בונוס למשתתפי הקורס הוא סדנה לקידום ממומן בפייסבוק".
"שיווק הקליניקה הוא מקצוע לכל דבר"
מטרת הקורס, לדברי אורבין, היא לא רק להקנות כלים שיווקיים – אלא גם לסייע למטפלים למקד את עבודתם ולפשט אותה. "אחת הלקוחות שלי עסקה בקואוצ'ינג לבני נוער, אך רצתה להתפרש לתחומים נוספים, והיה לה עניין מיוחד בקהל האימהות", היא מספרת. "בתהליך שעשינו יחד, היא החליטה לשים דגש על אימון אימהות שעברו משבר אישי ובנתה רשימת מוצרים חדשה – שמשקפת היטב את תחומי העניין והחוזק שלה.
"לקוחה אחרת ביקשה להוביל מיזם חברתי לחיבור בין אימהות בנות 40 פלוס, שמחפשות חברות חדשות. התחלנו את התהליך בהגדרת קהל היעד שלה, ואז בדקנו מה הצרכים שלו ואיך הוא מחפש פתרון לקושי. ערכנו סיעור מוחות לגבי השיח הפנימי שמתקיים אצל אותן אימהות, והצלחנו להגיע לרשימת נושאים ומילים שיאפשרו חיבור, הרגעה, אישור חברתי ומתן פתרון פשוט, נעים, זול ולא מחייב. בעקבות התהליך הזה, הקמנו אתר ממוקד עם מסרים המתאימים בדיוק לקהל היעד".
הקורס, שמחירו הוא 4,500 שקל בהרשמה מוקדמת, כולל 10 מפגשים בקבוצה קטנה של עד שבעה משתתפים, הנהנים גם מהאפשרות להישאר אחרי השיעור להדרכה אישית. אורבין מדגישה כי "הקורס הוא אינטנסיבי, ומשלב לימוד ותרגול רב בבית; שיווק הקליניקה הוא מקצוע לכל דבר, שצריך ללמוד אותו ברצינות הראויה. השקעה בלימוד התחום השיווקי תאפשר לכם להראות באופן מכובד את המקצועיות שלכם – כך ששווה לפנות לכך את הזמן הנדרש".
קורס שיווק טיפולים – ימית אורבין
בנייני התאומים, ז'בוטינסקי 33, רמת גן
מספר המקומות מוגבל!
מעוניינים במידע נוסף על הקורס לשיווק טיפולים?
מלאו את הפרטים הבאים –