בכל חודש, כבר 29 שנה, מתפרסם גיליון חדש של מגזין "עיניים" – הזוכה למקום של כבוד בעולם התוכן לילדים בישראל. בשיחה עם עורך המגזין תמיר ראונר, שהיה שם מהרגע הראשון, הוא מספר איך שומרים על רלוונטיות של תוכן כתוב בעידן הטיקטוק, על השיתוף של הקוראים, ועל שילוב גם של כתבות ברמה גבוהה יותר, "כדי לתת תחושה שיש עוד מה לפענח, להבין וללמוד"
לתמיר ראונר (69) היה חזון: לייסד עיתון ילדים שיהווה גרסה צעירה למגזין "משקפיים" שערך וייסד בהוצאת מוזיאון ישראל, כזה שיפנה, לקהל צעיר, שוחר תוכן ותרבות. 29 שנים חלפו מאז, ודווקא המגזין לילדים צבר תאוצה והפך לפופולרי מבין השניים. היום, "עיניים" הוא מגזין בן 52 עמודים ובו נוטלים חלק כותבי תוכן מומחים ומאיירים בעלי שם, מהמובילים בישראל.
"קהל היעד שלנו הוא אמנם ילדים מגיל 6 עד 13, אבל בפועל, ילדים רבים ממשיכים לקרוא את המגזין הרבה אחרי גיל 13", מספר ראונר, העורך הראשי של המגזין עד היום. "זה קורה בזכות ההחלטה שלנו להתמקד בתוכן שמותאם לילדים – אבל מועבר בצורה בוגרת. ׳עיניים׳ מתייחס לקוראיו הצעירים כאל אנשים מבינים וחושבים, ופונה אליהם בהתאם. אני גאה לומר שלא מעט מהילדים שמנויים כיום על 'עיניים', הם כבר דור שני לקוראים המסורים של העיתון".
אתם ממש מעודדים את הילדים ליצור ולחשוב.
"נכון. אנחנו מאמינים בשיתוף של הילדים הקוראים, ומזמינים אותם לא רק לקרוא, אלא לקחת חלק בעצמם בעשייה, אמנותית או אחרת", מסביר ראונר. "בכמה מהמדורים הילדים נשאלים שאלות וצריכים לחשוב ולענות, באחרים מוצע לילדים ליצור טקסט, ציור או צילום – לפי נושא מוכתב מראש או הנחיות מסוימות. גם אתר האינטרנט של המגזין הוא חלק אינטגרלי מחוויית הקריאה, ומאפשר לקוראים לשמור על קשר איתנו בתקופה שבין הגיליונות".
קהילה של ילדים, גם אונליין
האם השילוב הזה עובד? דובי עופר, אביו של הקורא הצעיר איתמר, מאמין שכן. "מעבר לתוכן הנפלא באמת, הקשר הישיר עם הקוראים הצעירים הוא מה שהופך את 'עיניים' למיוחד כל כך", הוא אומר. "באחד המפגשים בין הקוראים איתמר היה יותר משעה בזום של המגזין עם ילדים בלבד, נרגש ומאושר. הוא שולח תמונות ופתרונות לחידות, מקבל תגובות במייל ומרגיש חלק מהקהילה".
מבצע מיוחד לקוראי הכתבה:
גיליון אחד + 2 מתנה ברכישת מינוי חודשי למגזין "עיניים", ללא התחייבות!
הילדים היום מוקפים בתוכן מכל הסוגים, בסמארטפון, בטלוויזיה, במחשב. מה גורם להורים לעשות דווקא מנוי לעיתון ילדים?
"אנחנו כהורים יודעים שהחיים מציבים לילדים שלנו אתגרים, ואנחנו רוצים שיצליחו בחיים", אומר ראונר. "בניגוד אליהם, שצופים בתכנים בטיקטוק או ביוטיוב ללא הבחנה, אנחנו מבינים שהתכנים הרדודים האלה כנראה לא יעזרו להם להתמודד עם החיים והאתגרים שיבואו בהמשך. רוב ההורים גם מוצאים את עצמם מתוסכלים מול הבעיה הזאת, ומחפשים תוכן מעמיק, מאתגר, מעשיר. ב'עיניים' אנחנו שמים דגש על בחירה קפדנית של התכנים שמופיעים בעיתון, כדי לחשוף את הילדים רק לתוכן מסקרן, איכותי, מעניין ומלמד".
צפו בכתבות לדוגמא מהגליונות האחרונים >>
"קוראים את הגליונות שוב ושוב"
"עיניים" מוגדר למגזין לבני 6 עד 13, ובין התכנים הבולטים שפורסמו לאחרונה ניתן לציין כתבות כמו "ליבת כדור הארץ" ומאמר בנושא יצירת האומנות "הצעקה" של מונק; הכתבות "האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ?" ו"מכונת הזמן", העוסקת במהירות האור במרחב החלל והזמן; וגם תכנים כמו "חשמל סטטי" – ניסוי מדעי, "רוצים לשחק? כן!" – המציע מגוון אפשרויות משחק בקבוצה לילדים, ו"פלנטריום בצנצנת" לפעילות יצירה מהנה בבית.
נראה שחלק מהכתבות הן ברמה גבוהה ביחס למה שהיינו מצפים עבור קוראים ילדים, האם הקוראים הצעירים מצליחים להבין את כל התוכן שמתפרסם בעיתון?
"אני חושב שכדאי ואף חשוב לפרסם במגזין שנועד לילדים, גם תכנים שלא יובנו על ידם במלואם ויישארו חידתיים, בכל גיליון יש מאמר או שניים כאלה. התחושה שיש עוד דברים שאנחנו לא מבינים, ויש עוד דברים ללמוד ולפענח חשובה מאוד עבור ילדים. זה מה שמניע אותם להמשיך להרחיב אופקים. אנחנו יודעים שרבים מהקוראים שלנו שומרים את הגיליונות בבית, וקוראים אותם שוב ושוב. אולי בעוד שנה או שנתיים, כשהילדים יחזרו לגיליון הספציפי, הם יקראו את הכתבה ופתאום יבינו משהו חדש. זה רגע משמח של גילוי שמספק גם תחושת הישג ומעודד להמשיך להסתקרן ולחפש מידע".
כשמדפדפים בגיליונות, אפשר למצוא כתבות, חידות ומאמרים כמעט על כל נושא – מדע, אמנות, ספרות, יהדות והיסטוריה. לאו דווקא מה שמצפים למצוא במגזין לילדים.
"נכון, ועל התכנים האלה מופקדים כותבים, מומחים בעלי שם ומאיירים ברמה הגבוהה ביותר בישראל, כי המטרה שלנו היא להציג כל נושא באופן מעמיק וחכם, בלי לוותר על נגישות גם לקוראים הצעירים. ובכל זאת, אנחנו שמים דגש נרחב על תחומי האמנות, וזה מלווה אותנו מהרגע הראשון. עבור לא מעט מהקוראים שלנו, 'עיניים' הוא שער לעולם האמנות, שהם לא היו מגיעים אליו בשום דרך אחרת".
הכתבה שהציתה אהבה לצילום
קוראת "עיניים" שהחליטה לפסוע בשער הזה היא נעם לדרמן, בת 19 מגבעתיים. "כשהייתי קטנה, הייתי קוראת אדוקה של המגזין, שפתח לי פתח לאינסוף רעיונות ודברים חדשים", היא מספרת. "עם השנים, התחלתי לעסוק בצילום ותפיסת האור במרחב נהפכה לחלק מדרך ההסתכלות שלי על העולם. הדבר שהצית את כל זה היה כתבה שקראתי במגזין כילדה על גוונים של אור, תאורה והשימוש בהם".
עבור נעם וקוראים רבים אחרים, המגזין מהווה אי של שקט בים תזזיתי של מידע הזורם מכל עבר – כל גיליון חושף את הקוראים לתוכן שאפשר לקרוא במשך שעות, לצלול לתוך כתבה זו או אחרת, לצאת למשימת צילום או כתיבה, ולהפליג בדמיון.
"ברגע שהוא חוזר מבית הספר ובתיבת הדואר מחכה לו הגיליון החדש, הוא חוטף אותו ומסתגר בחדר או נזרק על הספה, מתחיל לדפדף ולקרוא כל מילה", מסכם דובי, אביו של הקורא הצעיר איתמר. "כמה שעות אחר כך הוא מגיע לעדכן את כולנו בפלאים החדשים שמצא בגיליון".
מבצע מיוחד לקוראי הכתבה:
גיליון אחד + 2 מתנה ברכישת מינוי חודשי למגזין "עיניים", ללא התחייבות!
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
העסקים שפיצחו את השיטה: "פרסום כתבה מייצר רק לידים איכותיים"
הרשימה: 10 הספרים הנמכרים ביותר בכל הזמנים
45 הרגלים קטנים שיגרמו לכם לרדת במשקל בקלות
פרסום כתבות בטאבולה ואאוטבריין: כתבה שיווקית שמייצרת לידים איכותיים לעסק
מלון סיקס סנסס שחרות נבחר לאחד מ-100 המלונות הטובים בעולם
בחרנו את 10 הסדרות הטובות ביותר בכל הזמנים