בינה מלאכותית (AI) מחוללת מהפכה בתעשיות שונות, והתחום של אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO) אינו יוצא מן הכלל. כלים וטכנולוגיות המופעלות על ידי בינה מלאכותית סייעו בשיפור שיטות קידום אתרים, והשפעתם צפויה רק לגדול בשנים הקרובות. לפניכם מספר דרכים בהן בינה מלאכותית משנה את עולם ה-SEO
מאת דניאל זריהן
1. ייעול משימות
בינה מלאכותית יכולה להפוך מספר רב של משימות עתירות עבודה וחוזרות הקשורות לקידום אתרים, כגון מחקר מילות מפתח, אופטימיזציה של תוכן ובניית קישורים. בנושא בניית קישורים אני ממליץ להיזהר ולא לבצע את זה באוטומציה מלאה – אלא רק חלקים שקשורים להשראה כמו קבלת רעיונות לנושאים כתיבה, מציאת אתרים רלוונטיים וכדומה. בכל הקשור אל קישורים חיצוניים – מומלץ לנהוג בזהירות ולא להפר את כללי הספאם של גוגל (עד כמה שניתן).
על ידי אוטומציה של משימות אלו, מקצועני SEO יכולים להתרכז בהיבטים אסטרטגיים יותר כמו תכנון ויישום קמפיינים לקידום אתרים.
2. שיפור הדיוק
ניתן להשתמש בבינה מלאכותית כדי להגביר את הדיוק של משימות SEO שונות, כולל מחקר מילות מפתח ואופטימיזציה של תוכן. היכולת של בינה מלאכותית לנתח כמויות אדירות של נתונים ולזהות דפוסים שעשויים להיות מאתגרים עבור בני אדם לזהות תורמת משמעותית לשיפור זה.
3. התאמה אישית של תוצאות
ניתן לרתום בינה מלאכותית כדי להתאים תוצאות SEOלמשתמשים בודדים על ידי התחשבות בגורמים כמו היסטוריית חיפוש, מיקום והעדפות. התאמה אישית זו מבטיחה שהמשתמשים יוצגו בפני התוצאות הרלוונטיות ביותר עבור השאילתות שלהם. אני מאמין בשנים הקרובות נראה מנועי חיפוש כמו גוגל ובינג הולכים לכיוון הזה של הפרסונליזציה. ייתכן מאד שגם יצוצו מנועי חיפוש חדשים מבוססי AI שיקראו תיגר על ההגמוניה של גוגל בתחומים מסוימים ואולי אף בתחום החיפוש בכלל.
אין ספק שהעתיד הקרוב יהיה מאתגר לגוגל ומעניין לכל מי שבתעשייה הזו.
4. הקלה על יצירת תוכן מתקדמת
בינה מלאכותית מאפשרת גם יצירת סוגי תוכן חדשניים, כגון צ'אטבוטים ועוזרים וירטואליים. צורות תוכן חדשניות אלו מאפשרות לעסקים לתקשר עם הלקוחות שלהם בדרכים חדשניות ואינטראקטיביות, מה שמוביל לחוויות משתמש טובות יותר ולשימור לקוחות.
כלים כמו ChatGPT כבר הפכו מזמן למילה נרפדת ליצירת תוכן. גם בהקשר הזה – אל לנו להסתמך ב-100% כל תוכן מבוסס בינה מלאכותית – אל להשתמש בו כמעין כלי עזר וקווים מנחים, עבור התוכן שאנחנו רוצים לייצר.
צריך לזכור שכל כלי ה-AI מתבסיים באופן כזה או אחר על תוכן שכבר קיים ברשת ולכן לא יהיה זה חכם או נכון להסתמך עליהם ככלי ליצירת תוכן מושלם – אלא ככלי עזר בלבד. כמו כן, לגוגל ולשאר מנועי החיפוש יש יכולות לזהות תכנים מבוסס AI וסביר שיכולת זו תלך ותשתכלל ככל שהתחום יתפתח.
5. זיהוי מגמות מתפתחות
אלגוריתמי בינה מלאכותית יכולים לזהות במהירות מגמות מתפתחות ושינויים בהתנהגות המשתמשים, מה שמאפשר למקצועני SEOלהתאים את האסטרטגיות שלהם בהתאם. גישה פרואקטיבית זו עוזרת לעסקים להקדים את המתחרים ולשמור על נוכחות מקוונת חזקה.
6. שיפור חווית המשתמש
ניתוח מבוסס בינה מלאכותי יכול לספק תובנות חשובות לגבי התנהגות והעדפות משתמשים, להעצים את אנשי ה-SEO לייעל את עיצוב האתר, הניווט והתוכן כדי לעמוד בציפיות המשתמש ולשפר את חווית המשתמש הכוללת.
7. עיצוב גרפי, תמונות וסרטונים
אמנם סעיף זה לא קשור באופן ישיר אל SEO, אבל יש לזכור שגם SEO (קידום אורגני בגוגל) הוא חלק מתחום נרחב יותר של שיווק באינטנרנט – שבו הטקסט והשפה הויזואלית הם השפה העיקרית. במסגרת כך, כלים רבים כמו סרטונים, תמונות וגרפיקות שונות משרתות אותנו במסגרת הקידום.
אחד התחומים שראו התפתחות מטאורית בעולם ה-AI זה כלים שמחוללים תמונות, סרטונים ועזרים ויזואליים למיניהם – כלים כמו Dall-E, Midjourney ודומיהם חוללו מהפכה של ממש ויש עוד אינספור כלים שמאפשר לייצר גרפיקות מבוססות טקסט ("פרומפטים" בעגה המקצועית) וגם שחקנים חזקים מאד נכנסים לתחום הזה במלוא המרץ לרבות מיקרוסוטפ, גוגל, אדובי ואחרים.
לסיכום, בינה מלאכותית משפיעה משמעותית על תחום ה-SEO במובנים רבים, משפרת את הדיוק ופותחת הזדמנויות חדשות לעסקים להתחבר לקהל שלהם. ככל שטכנולוגיית הבינה המלאכותית ממשיכה להתקדם, השפעתה על קידום אתרים אורגני צפויה להיות בולטת עוד יותר, ולגרום לחדשנות ולצמיחה נוספת בתעשייה.
דניאל זריהן הוא מומחה לקידום אתרים ועוסק בתחום ה-SEO משנת 2009.