מעל 10 אלף סטודנטים סיימו בהצלחה קורסים בלמידה דיגיטלית מהבית בשנה החולפת, 15% מהם מעל גיל 40. שינוי בשוק התעסוקה והחלפה מרובה של מקומות עבודה, מחזירים אנשים לאקדמיה לרכישת ידע מקצועי, הצורך שלהם בגמישות מוביל לשינוי בעולם האקדמי
כ- 50.5 אלף סטודנטים למדו באמצעות קורסים אקדמיים דיגיטליים בשנת 2019, ומעל 10,000 סטודנטים השלימו את המטלות האקדמיות וסיימו את הקורסים בהצלחה – כך עולה מנתוני הות"ת (ועדת התכנון והתקצוב) של המועצה להשכלה גבוהה.
מבין המסיימים בהצלחה 55.4% נשים ו-44.6% גברים. כ-15% מהמסיימים הם מעל גיל 40. לשם השוואה, במוסדות האקדמיה "המסורתיים" רק 5% מהסטודנטים הם מעל גיל 40.
מחליפים קריירה, ממשיכים ללמוד
בות"ת מיחסים את הגידול בהיקף הסטודנטים מעל לגיל 40 לשינוי בשוק העבודה: "בעולמות התעסוקה החדשים אנשים מרבים לשנות מקומות עבודה, להחליף קריירה ולהעשיר את הידע המקצועי. הלמידה האקדמית הדיגיטלית מאפשרת לבוגרים אשר השתלבו בתעשייה לחזור לאקדמיה במקום ובזמן שנוח להם ולרכוש ידע רלוונטי ועדכני", אומרת יו”ר ות”ת, פרופ’ יפה זילברשץ.
"הנתונים החדשים מלמדים כי בשנים הקרובות הרכב הסטודנטים בישראל צפוי להשתנות – והדבר מחייב את המוסדות האקדמיים לעדכן את שיטות ההוראה, להתאים אותן לשינויים הטכנולוגים המואצים, ולעובדה שגיל הלומדים יהיה רב גוני".
גמישות בלמידה דיגיטלית
קידום הלמידה הדיגיטלית הינו מיזם משותף למועצה להשכלה גבוהה (מל”ג) ולמטה ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי. עד כה אושרו להפקה כ-80 קורסים דיגיטליים (כ-50 קורסים כבר נלמדים ואחרים נמצאים בשלבי פיתוח שונים), שמועלים לאתר edX העולמי ולפלטפורמה הלאומית ‘קמפוס’.
במהלך השנה החולפת מל”ג אישרה לראשונה את האסדרה של הלמידה הדיגיטלית באקדמיה, והוחלט כי הקורסים המועברים בלמידה דיגיטלית יהיו שקולים ברמתם האקדמית לקורסים המתקיימים במתכונת הרגילה. במידה והיקף הלמידה הדיגיטלית יהיה 1/3 מהיקף התואר, ניתן יהיה לפרוס את לימודי התואר הראשון על פני יומיים בשבוע בקמפוס, לעומת המתכונת הרגילה המחייבת שלושה ימי לימוד בשבוע בקמפוס. בכך ניתן יהיה לתמוך במיוחד באוכלוסיית הסטודנטים העובדים.