תחום ההייטק רותח, והחברות מתחרות ביניהן על כל מועמד ומועמד עם פינוקים גרנדיוזיים, אך חלקן מפספס את הנושא החם ביותר היום בקרב צעירים – איכות סביבה וטבעונות. עמותת ויגן פרנדלי, שכבר עשתה מהפכה בעולם ההסעדה, החלה להעניק תו המסמן חברות שמתחייבות לשמור על הסביבה ולהתחשב באורח החיים הטבעוני של עובדיהן. מיקרוסופט ו-HP כבר בפנים
אם אתם חיים בישראל, סביר להניח שגם אתם לא יכולתם להתעלם מהתנופה המטאורית של תעשיית ההייטק בשנה החולפת. עשרות כתבות על חברות שהפכו ליוניקורנים (חברות ששוות מעל מיליארד דולר), סדרת מערכונים בארץ נהדרת ושלטי חוצות באיילון המפתים מועמדים להצטרף להצלחה.
לצופה מהצד ברור כי ה"הייטקס", אותם הייטקיסטים ברי מזל, חיים בגן עדן עלי אדמות עם צי של טסלות, מנות שף ו-24 טעמי גלידה וכל אחד יכול לבחור מה שהוא רוצה לפי טעמו. אבל מסתבר שאם אתם צמחוניים או טבעוניים – לא תוכלו להנות מכל השפע שיש לגן העדן להציע.
כך למשל, קרן (שם בדוי) שהתחילה לעבוד בחברת Outbrain לפני מספר חודשים. "ביום הראשון בעבודה קיבלתי מתנת הצטרפות. כשפתחתי אותה גיליתי שמדובר במארז שמכיל נשנושים שאינם טבעוניים. שקלתי האם לפנות להנהלה ולהעיר את תשומת לבם, אבל זה הרגיש לי לא נעים לבוא בתלונות כבר ביום הראשון לעבודה", היא אומרת.
ניב, עובד ותיק בחברת הייטק גדולה, מספר כי הבעיה שלו היתה באירועים מיוחדים. "מוציאים את כל החברה ליום כיף, והכל מאוד מפנק ומגניב, אבל אז מגיעה ארוחת הצהריים ויש על האש. בין כל המנות הבשריות יש אולי אופציה אחת שמיועדת לטבעונים, והיא לא מפנקת ולא טעימה. זה מבאס כי זה מרגיש כאילו מתעלמים ממך או שבכלל לא לקחו אותך בחשבון מלכתחילה", הוא אומר.
כשאירועי חברה מותאמים רק לאוכלי בשר
הסיפורים של קרן וניב הם רק שניים מבין עשרות סיפורי עובדים שמגיעים לעמותת ויגן פרנדלי. מסקר שערכה העמותה, בו השתתפו כ-300 עובדים טבעוניים, עולה כי הטבעוניים נמצאים בתחתית סדר העדיפויות בחברות רבות.
הנקודות בהן עובדים הרגישו שלא מתחשבים בהן הן רבות: חלקם הזכירו את השי לחג (שיכול להכיל דבש דבורים או סופגניות עם מילוי חלבי), חלקם התקומם על כך שבאירועים אין סושי צמחוני, רבים התלוננו על האפשרויות הדלות לטבעוניים בארוחת הצהריים, באירועי Happy Hour או אירועים מיוחדים, וכן על הפרסים שמחלקים בתחרויות חברה שמתאימים לרוב לאוכלי בשר בלבד.
"חצי מיליון טבעונים בישראל"
עד לפני שנתיים, פעלו בוויגן פרנדלי להנגשת אורח החיים הטבעוני באמצעות סימון מסעדות ובתי עסק שמספקים היצע לסועדים הטבעונים. בעקבות עבודת השטח שעשתה העמותה זינק מספר המסעדות הידידותיות לטבעונים מעשרות בודדות לכ-1,500 מסעדות בישראל.
מאז, הבינו בעמותה כי אותה מהפכה שקרתה בתחום ההסעדה נדרשת גם במקומות עבודה. הפניות שהגיעו הובילו ליצירת תו מעסיק, אותו מקבלות חברות שמתחייבות להתחשב באורח החיים הטבעוני של עובדיהן. עד כה קיבלו את התו מספר חברות, בהן HP, מיקרוסופט וסיילספורס, אבל יש חברות רבות שטרם הפנימו את החשיבות שעובדים מעניקים לנושא זה בימינו.
8200: הכי הרבה טבעונים
"כיום, חצי מיליון ישראליים מגדירים את עצמם טבעוניים, שהם 6% מהאוכלוסייה. 8% מגדירים את עצמם כצמחוניים ואחוז גבוה יותר מגדירים את עצמם 'מפחיתנים', כלומר אנשים שמפחיתים את צריכת הבשר, החלב והביצים באופן משמעותי. ביחד מדובר ב-3 מיליון אנשים", מסבירה שיר לב, מנהלת תחום תו מעסיק בעמותת ויגן פרנדלי.
"בחברות הייטק המספרים הללו עוד יותר גבוהים. לפי הבדיקה שלנו, הכי הרבה טבעונים מגיעים מיחידה 8200, שממנה יוצאים המועמדים האידיאליים שחברות ההייטק מחפשות לגייס. ולמרות המספרים האלה שעולים מדי שנה – יש הרבה חברות שלא מתייחסות לצרכים של עובדים טבעוניים", היא אומרת.
"זה נשמע מוזר, אבל יש חברות הייטק גדולות שהמטבחים שלהן עמוסים בכל טוב, אבל העובדים הטבעונים נדרשים להביא לעצמם חלב סויה מהבית. וזה לא רק האוכל – לעובדים רבים מאוד חשוב שהחברה שלהם לא תשמש בכלים חד פעמיים ויראו אכפתיות לאיכות הסביבה".
"יש גל התעוררות"
לדברי לב, אם בעבר טבעונים נטו להבליג על האפליה הזו ונמנעו מפנייה למעסיק בנושא, היום זה כבר לא כך, ויותר טבעונים מציפים את הבעיה על פני השטח.
"לפני שנתיים הנושא של ההתחממות הגלובלית התפוצץ בעקבות המסע של גרטה ת'ורנברג, ואז התחלנו לקבל הרבה פניות בנושא הזה. אנשים לא פנו אלינו רק בנושא הטבעוני, אלא ביקשו שנפנה לחברות בהם הם עובדים ונוודא שהן ידידותיות לסביבה. לאחרונה היה עוד גל של התעוררות, בעקבות ועידת האקלים שהתקיימה בגלזגו, וגם הוצפנו בפניות", מסבירה לב.
"ההתעוררות הזו מגיעה בעיקר מהעובדים, אבל יש גם חברות שפונות אלינו ומבקשות שנסמן אותן. למשל, מיקרוסופט היא החברה הראשונה שפנתה אלינו וביקשה שנסמן אותה, וזה בגלל שבחברה רואים את המגמה הזו בקרב העובדים ורוצים לשדר את זה לסביבה וגם להיות מובילת דרך הנושא הזה".
מדובר בעיקר בעובדים צעירים שהנושא בוער בהם?
"זה חוצה גילאים. יש הרבה צעירים, אבל יש גם אנשים בני 50-60 שיושבים בקבוצות ירוקות, אותן קבוצות שמקדמות קיימות או האקולוגיה בתוך החברות".
מייעוץ קולינרי ועד לרשימת ספקים
כדי שחברה תסומן בתו המעסיק של ויגן פרנדלי, עליה לעמוד במספר קריטריונים. החברה צריכה להצהיר כי אינה פוגעת בבעלי חיים או בסביבה. בנוסף, החברה מתחייבת לדאוג להיצע מספק במטבחוני החברה, בחדר האוכל, באירועים מיוחדים ובמתנות שהיא מעניקה לעובדיה. פרמטר נוסף הוא לוודא שלעובד כיסא שאינו מעור עליו יוכל לשבת.
"אנחנו עוברים עם החברות תהליך. בהתחלה יש את הסיור הראשוני במשרדים שלהן. אנחנו בודקים את המקררים במטבחונים ויושבים לשיחה עם מנהל חדר האוכל. לפעמים יש צורך בייעוץ קולינרי אז משדכים להם ייעוץ מתאים. בהמשך, אם יש צורך, מספקים להם רשימת ספקים ומעודדים אותם באמצעות הנחות", מסבירה לב.
"כעבור שנה אנחנו מגיעים שוב ובודקים מה קורה איתם. אנחנו גם מציעים לעשות סקר פנים ארגוני כדי לוודא את שביעות הרצון מהשינוי. מעסיק שעובד איתנו מקבל גם הטבות ופרסומים והסכום שהוא משלם על התו מוכר גם כתרומה לצרכי מס.
"כשאנחנו חוזרים לחברות לאחר שנה – אנחנו רואים שיש הרבה יותר עובדים טבעונים בחברה ממה שחשבנו בהתחלה, רק מעצם זה שהמקררים מסומנים כ"ויגן פרנדלי". אנחנו פוגשים עובדים ששמחים לדעת שמתחשבים בהם ובצרכים שלהם".
מתעניינים בתו המעסיק של ויגן פרנדלי?
השאירו פרטים –