משבר הקורונה גרם לקריסתם של עסקים קטנים רבים והוא מאיים על רבים נוספים שלא מצליחים להתמודד עם המציאות החדשה שנכפתה עלינו. ניר מקובסקי, מומחה לליווי עסקי לעסקים ולסטארטאפים, מסביר מהן האמונות שמעכבות בעלי עסקים מלשרוד את המשבר ואיך אפשר לייצר צמיחה עסקית בתקופת משבר
מאת ניר מקובסקי
מספר העסקים הקטנים שנפתחו מידי שנה בעשור האחרון נע בין 40 ל-50 אלף, מתוכם 80% ייסגרו בשנה הראשונה ופחות מ-5% יגיעו לשנתם החמישית. ואם זה לא מספיק, אז הגיע משבר הקורונה והטיל איום ממשי גם על עסקים קטנים שהצליחו עד היום להתקיים בכבוד.
לרבים מהעסקים הקטנים אין מושג כיצד להתנהל במציאות החדשה והבלתי ברורה שנכפתה עלינו והם מתנהלים בפחד נוראי מפני קריסה. קיימות ארבע אמונות שגויות אצל עסקים קטנים שעשויות לגרום להם לקיפאון במצב של משבר, ובעקבות זאת גם לסגירת העסק.
1. המדינה חייבת לקחת אחריות?
דמי הביטוח הלאומי שמופרשים על ידי כל עצמאי אכן צריכים להיות מושקעים גם בסיוע לעסקים קטנים בעתות משבר. תפקיד המדינה לדאוג לכל אזרחיה ובכללם גם לעצמאים. אבל בשל היעדר חקיקה בנושא, על בעל העסק לדאוג לעצמו לחיסכון לימים קשים.
רבים יגידו, שהם בקושי שורדים עכשיו, שלא נדבר על חיסכון לחופשה או למקרה חירום. הפתרון לכך הוא יצירתיות. היישום עשוי לדרוש יציאה מהאזור הנוח כמו לדוגמא להתפרנס במשך תקופה מעבודה חלופית.
2. תמיד אפשר לקחת הלוואה?
לעתים אין ברירה, אלא שגם הלוואה צריך להחזיר ואם לא יצרנו שינוי בתזרים שלנו, הרי שבין אם במיידי או בעוד חצי שנה נצטרך לשלם גם החזר הלוואה, גם ריבית וגם נחזור למינוס גדול יותר בבנק. הפתרון הוא להיעזר ביועץ עסקי או פיננסי, שעלותו תמיד תהיה השקעה אדירה והוצאה זולה בהרבה מההלוואה. כפי שאמר איינשטיין, לעשות אותן פעולות ולצפות לתוצאות אחרות זו הגדרה לאי שפיות.
3. אולי כדאי לחזור להיות שכיר?
שכיר היא לא מילה גסה. יש כאלו שזה מתאים להם, ויש שירצו לחזור להיות שכירים בשלבים מתקדמים יותר. אך המציאות מלמדת, שלהיות עצמאי זה צורך בסיסי של כאלו שבחרו בדרך זו. העובדה שאנו אדונים לגורלנו היא צורך בסיסי עמוק של ערכים כגון סיפוק, חופש, ביטחון ויציבות.
מהרשתות החברתיות יבוא עזרי?
הדבר נכון רק אם מוניטין הרשת שלכם היה גבוה עוד לפני המשבר. במידה שלא – בניית מוניטין ברשת תיקח זמן ו/או כסף רב.
להציב יעד עסקי גם אם לא יודעים איך להגיע אליו
המילים "יציאה ממשבר" הופכות פעמים רבות את המשבר לחמור יותר. נתחיל בכך שהמילה משבר היא מילה מופשטת. משבר של מסעדה שונה ממשבר של עורך דין. לא ניתן לדבר על יציאה ממשהו שלא ברור לגמרי מהו.
כדי באמת לצאת מהמשבר, כדאי שבעל העסק יפעל לצמיחה. אלא שגם צמיחה עסקית יכולה להיות מופשטת במידה ואינה מעוגנת במטרות. לכן חשוב להציב יעד עסקי, גם אם אינכם יודעים איך להגיע אליו.
- התמקדו בדברים שיש לכם שליטה עליהם. שחררו נושאים שאין לכם שליטה עליהם, לדוגמה האם או מתי יהיה גל שני. התחילו ביצירת מומנטום חיובי – עשייה מובילה לעוד עשייה. עשיית לא כלום, יוצרת ירידה בביטחון, לחץ וקיפאון. התחילו בפעולות קטנות והגבירו הקצב. התחילו בפעולות שדווקא לא קשורות לעסק כגון ביצוע משימות בבית, תחביבים ועוד.
- גייסו משאבים פיזיים ותמיכה. מכיוון שרבים נמצאים במקום פחות טוב משהיו טרום המשבר, עלינו לזהות מהם המשאבים הקיימים ולייצר מהם משאבים פיזיים ותמיכה. זה הזמן להתקשר ללקוחות עבר, לייצר סיעור מוחות ושיתופי פעולה עם עסקים אחרים. נטוורקינג היא דרך נפלאה לחזק ולייצר קשרים עסקיים נוספים שלא היה ניתן קודם לייצר ובעלות כספית נמוכה.
- הקפידו על צמיחה הדרגתית. כפי שלא הייתם מצפים לרוץ מרתון אם מעולם לא רצתם, תבנו סרגל מאמצים שאתם מאמינים שתוכלו לעמוד בו נכון. עד אז צריך להתמודד עם התזרים הנמוך ועם האטה במשק. כפי שציינתי קודם התייעצות עם אנשי פיננסים ו/או מאמנים עסקיים יכולה לתרום בקבלת החלטות מושכלות ולתפור חליפה מותאמת אישית לכל אחד.
- שימרו על חשיבה חיובית. אני שומע מבעלי עסקים הרבה סקפטיות וכעס, פחד מחוסר הוודאות לגבי העתיד ומירמור ממיעוט העזרה מהמדינה . גם אם הדברים נכונים הם לא יעזרו בפתרון המצב. לכן כדי לאמץ חשיבה חיובית , יש לחזק את הוקרת התודה לעצמנו, שכן אם אנחנו לא נוקיר את עצמנו על ההתמודדות המוצלחת במשבר אף אחד לא יוקיר אותנו. מה שהופך עסק למצליח היא גישה חיובית של מציאת פתרונות. המעכב הוא המיקוד בבעיות.
- תחשבו פשוט. רבים חושבים שהמציאות השתנתה, שהם צריכים להמציא עצמם מחדש. אני גורס שבמהות רוב העסקים עדיין אמורים לחזור במיידי לעשות את מה שעשו קודם לכן. נכון אולי השתנו חלק מהאמצעים כגון ה ZOOM, אך בפועל מסעדה עדיין תהיה מסעדה ואדריכל לא יתחיל לרקוד בלט. במיידי יש להתעסק בהבאת דם חדש, חמצן , תזרים מיידי. בטווח הבינוני והארוך יותר ניתן לתכנן מוצרים ולבצע חשיבה אסטרטגית על היערכות למצבים שונים עתידיים. בעודכם שורדים כרגע, כמו צמח במדבר, ראשית יש להכות שורשים עמוקים כדי לייצר תזונה ורק אז ניתן לצמוח.
בעזרת מודל זה, יחד עם יעדים ותכנית פעולה מסודרת, ניתן לחזור לכושר עסקי במהירות.
ניר מקובסקי הוא מומחה לליווי עסקי לעסקים ולסטארט-אפים.