יועצים חינוכיים הפכו בשנים האחרונות לדמויות חשובות ביותר באקלים הבית ספרי. התפקיד משלב קשר צמוד עם המורים, התלמידים וההורים ומערב נושאים בוערים בחברה הישראלית. "התפקיד מתאים למי שרוצה להשפיע על ילדים ונוער במערכת החינוך"
התקופה האחרונה הוכיחה מעל לכל ספק את חשיבותו של הייעוץ החינוכי במסגרת בתי הספר. ילדים בכל הגילים חוו משברים אישיים ומשפחתיים ונאלצו להתמודד עם שינויים מרחיקי לכת בשגרת החיים שלהם.
במקביל, גם המורים בבית הספר התמודדו עם מציאות חדשה ונאלצו להתאים את עצמם ולגשר בין הנחיות המערכת לצורכי התלמידים והבית שלהם.
"יועצים חינוכיים הם הגורם היחיד בתוך בית הספר שנמצא בקשר הדוק עם המורים, התלמידים וההורים ויכול להבין את הצרכים של כולם ולתת הכוונה מתאימה", אומרת ד"ר דינה ורדי, ראש התוכנית ללימודי תואר שני ביעוץ חינוכי במכללה האקדמית רמת גן. "יש להם תפקיד מרכזי וחשוב בתוך בית הספר ובמקביל קשר גם לגורמים מחוץ למערכת החינוך כמו הרווחה, העירייה, מנהלות החינוך ועוד".
מקצוע מבוקש במערכת החינוך
מורים בעלי תואר ראשון ותעודת הוראה או בוגרי תואר ראשון בתחומים טיפוליים כמו מדעי ההתנהגות, פסיכולוגיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת ועוד, יכולים להתקדם לתואר שני ביעוץ חינוכי ולקבל הסמכה למקצוע מבוקש מאוד במערכת החינוך.
הלימודים אורכים כשנתיים על פני 5 סמסטרים, וכוללים גם התמחות מעשית בשטח. "זוהי הזדמנות נהדרת עבור כל מי שרוצה להשפיע באופן מהותי על חייהם של ילדים ונוער במערכת החינוך", מסביר פרופ' יהודה בר שלום, מרצה בכיר בתוכנית ומי שעתיד להוביל אותה בשנת הלימודים הקרובה.
"למעשה, יועץ חינוכי עוסק כל הזמן בטיפול בהתערבויות קצרות מועד עבור הסגל ועבור התלמידים. הוא יכול לעזור למורים בהתמודדות עם מצבי שחיקה ובמקביל לעזור לנוער להתמודד עם בעיות של נשירה, סמים, אלימות, בריונות ועוד".
"שמים דגש על יכולת טיפולית"
תוכנית הלימודים בתואר השני ביעוץ חינוכי באקדמית רמת גן שמה דגש משמעותי על היכולת הטיפולית של היועצים שהם מכשירים. "אנחנו נותנים חשיבות גדולה במיוחד לכושר הטיפולי של היועץ", מסביר פרופ' בר שלום. "שמים דגש על יכולת האמפתיה שלו, במטרה לאפשר לו להיות המודל עבור הסגל והתלמידים – דמות שאפשר לדבר איתה על הכל ושתדע להנחות בנועם ולתקשר את הדברים באופן נכון".
בנוסף, התוכנית באקדמית רמת גן, היא היחידה שמשלבת קורס בנושא טיפול קוגניטיבי-ביהביוריסטי (CBT) בשיטה של ד"ר דיויד ברנס. "הכלים של ד"ר ברנס נותנים כלים פרקטיים בעלי עוצמה אדירה לכל יועץ חינוכי שרוצה להבין את עולמו הפנימי של האדם שמולו", מסביר פרופ' בר שלום שהיה בעצמו מתלמידיו של ד"ר ברנס.
הכשרה מקצועית מקיפה בשטח
באקדמית מקפידים על שילוב של הידע התיאורטי עם הכשרה מקצועית בשטח מהגיל הרך ועד סיום התיכון. "הראייה שלנו הוליסטית ואנחנו ממש מלמדים את הסטודנטים איך להתמודד עם המערכת החינוכית ולדעת לעבוד בתוכה על כל הצרכים", אומרת ד"ר ורדי. "יש לנו קורס ייעודי להנחיית קבוצות שבו מנחים ומונחים ומקבלים כלים להתמודדות עם עמידה מול כיתה שהיא חלק אינטגרלי מעבודת היועץ".
מתי יועצים עומדים מול כיתה?
"זהו חלק ארי מהעבודה של יועצים. היום יש המון נושאים בוערים כמו בריונות, אלימות, מיניות, קבלה של האחר, חרמות ועוד נושאים שהיועץ חייב להתמודד איתם ולהעביר אותם בצורה מיטבית לילדים ונוער במגוון גילים".
ד"ר ורדי מדגישה כי באקדמית רמת גן יש אפשרות להתמחות ייחודית שאין בשום מקום אחר – ביעוץ למשפחה. "הרבה מהתלמידים שלנו רוצים להעמיק את הידע שלהם ביעוץ משפחתי כי העבודה עם ההורים היא חלק בלתי נפרד מהתפקיד. הקורסים שלנו ביעוץ למשפחה ייחודיים לנו ומקנים הבנה כוללת על מורכבויות של משפחות, מבנים שונים של משפחות חדשות שנוצרו בעידן הנוכחי ועוד".
"עבור אלו שרוצים תפקיד משפיע ומעניין במערכת החינוך – יעוץ חינוכי היא אופציה נהדרת", אומר פרופ' בר שלום ומסכם: "אנחנו במכללה תמיד הצטיינו בשימת דגש מיוחד על יכולת ומתן כלים טיפוליים לסטודנטים שלנו. היועץ החינוכי הוא בעל תפקיד מפתח שמגשר על הפערים בין מורים לתלמידים ויכול אפילו להוות דמות שמשנה את חייהם ומשפיעה עליהם לטובה לטווח ארוך בקבלת החלטות ובאמפתיה לתחושות שלהם".
איך זה להיות יועצת חינוכית?
צפו >>
מתעניינים בתואר ביעוץ חינוכי?
השאירו פרטים –