חברת SkyX הקנדית, שבראשה עומד דידי הורן, יוצא טייסת בחיל האוויר, פיתחה מערכת חדשנית המשלבת ai, ביג דאטה ומל"טים. לאחרונה הצטרף לדירקטוריון המייעץ היזם יואל בר-אל, מייסד ויו"ר פעיל בחברת Trax. החברה חתמה חוזים משמעותיים עם ענקיות גז ונפט עולמיות, ומגייסת משקיעים החל מ-25 אלף דולר
משאבי גז ונפט הם מהמשאבים היקרים והחשובים ביותר בעולם, ומשמשים כמעט כל תעשייה קיימת ומאפשרים לה להמשיך קדימה ולהתפתח. אלא שמאגרי גז ונפט יכולים להתפרש על פני שטח עצום, וכאשר יש תקלה כמו דליפה או בעיה אחרת – עלולים לחלוף ימים רבים עד שתאותר, כאשר בינתיים, החברה שמחזיקה במאגר מפסידה הרבה מאוד כסף.
חברה קנדית שייסד היזם הישראלי דידי הורן, הצליחה לפתח טכנולוגיה חדשנית למעקב מהאוויר אחרי מאגרי גז ונפט – לצורך זיהוי מהיר של תקלות וסיכונים. בנוסף, ל-Advisory Board של החברה הצטרף לאחרונה שחקן חיזוק משמעותי: היזם יואל בר-אל, מייסד ויו"ר פעיל של חברת Trax, אחת מחברות היוניקורן הישראליות הגדולות. עם רקורד מרשים וזיקה עמוקה לטכנולוגיה, בר-אל מעניק רוח גבית חזקה להתקדמות החברה ולפתיחת הזדמנויות חדשות.
עם פתרון שמשלב מזל"טים ייחודיים, מערכות ביג דאטה ובינה מלאכותית, SkyX מחוללת מהפכה של ממש בתחום פעילותה ומצמצמת משמעותית את הסיכון של החברות הפועלות בו: מרגע שהמערכות המשולבות של החברה מאתרות, למשל, בעיה אקולוגית או דליפת גז – הן מציפות אותה במהירות ומאפשרות לתקן אותה לפני שנגרם נזק משמעותי.
חברות ענק בתעשיית הגז והנפט כבר הבינו כי מדובר במהפכה של ממש, והחלו להשתמש בשירותיה. כיום ניתן להשקיע ב-SkyX סכומים של החל מ-25 אלף דולר באמצעות Together השקעות, רגע לפני שהיא מרחיבה את פעילותה בעולם באופן משמעותי.
"בצד הצבאי היה הכל. במסחרי – כלום"
"נגענו בעצב חשוף של כל כך הרבה תעשיות ובפרט של תעשיית הגז והנפט בעולם", אומר דידי הורן, מייסד ומנכ"ל SkyX, שהמטה שלה נמצא בטורונטו, קנדה. לדבריו, "גיליתי את הפוטנציאל של מל"ט לאיסוף נתונים ולשימושים אחרים היכולים להביא לשינוי חיובי בעולם".
הרעיון להקים את החברה הגיע לאחר שהורן סיים שירות של כמעט עשור בחיל האוויר, בין היתר בטייסת מל"טים. לאחר שנים של ניסיון בתחום התעופה ופעילות מל"טים, שהעניקה הבנה רחבה לגבי היכולות של כל המערכות הקשורות בכלים בלתי מאוישות אלה.
"הבנתי שיש הזדמנות גדולה עוד יותר לאסוף ולספק נתונים אוויריים עבור נכסי תשתית בעולם האמיתי, כאשר בצד הצבאי היו מל"טים בכל צורה וגודל ואילו בצד המסחרי לא היה כמעט כלום", הוא מספר.
"השיטות הידניות לא עומדות בקצב"
"העולם צריך מערכת אחת שמציעה טיסה לטווח ארוך, עם אמינות, דיוק, ידידותית למשתמש ובטוחה לשימוש. אז טיילתי בעולם, השתתפתי באינספור כנסים, אתגרתי את המנהלים בשאלות הבוערות שלי, ובסופו של דבר החלטתי ששוק האנרגיה הוא המקום שבו ניצור את ההצלחה שלנו. בתעשייה זו יש מחסור אדיר ביכולת ניטור אפקטיבית, יעילה ואמינה עבור תשתיות כמו צינורות ונכסים ארוכי טווח אחרים".
בעבר, הוא מסביר, "נעשה שימוש בשיטות המסורתיות של צילומי אוויר ובחינתם באופן ידני, אך הן נהפכות למיושנות, מה גם שישנם כבר יותר מ-2 מיליון ק"מ של צנרת ברחבי העולם והמספר רק גדל וגדל כך שהשיטות הידניות לא עומדות בקצב. טכנולוגיות של חיישנים קרקעיים לא מגיעות לדיוק מוחלט וישנה מגבלת אמינות, ואילו מטוסים או מסוקים מאוישים כרוכים בעלויות גבוהות מאוד וגם רמת הדיוק שלהם לא גבוהה".
מערכת הביג דאטה והבינה המלאכותית של SkyX סורקת, מצלמת ומנתחת בזמן אמת את כל הנתונים האוויריים, ושולחת ללקוחותיה את המידע המלא על הממצאים והסיכונים הקשורים לנכסים שלהם, לצד שירות טכנולוגי מקצה לקצה.
"מספקים מידע והנחיה לפעולה"
החברה הוקמה ב-2016 עם רעיון בלבד, והיום כבר חולשת על משרדים בטורונטו, מרילנד, טקסס ותל אביב. בשנת 2022, נבחרה SkyX לאחת מ-50 החברות הצומחות ביותר בקנדה. בחברה השקיעו משקיעים מנוסים וקרנות הון גדולות מחו"ל המתמקדות בהשקעות בחברות קצה לטכנולוגיה לרחפנים.
בימים אלה החברה נמצאת בתהליך התרחבות משמעותי, ובתוך חודשים ספורים חתמה על כמה הסכמי עבודה עם חברות נפט גדולות. בימים אלה, כאמור, החברה פתחה את ההזדמנות למועדון משקיעי Together להשקיע החל מ-25 אלף דולר ולהפוך לשותפים לפוטנציאל ההצלחה.
השירות הוא במתכונת (SaaS (Software as a Service, כאשר צוות המומחים של החברה מעריך את התשתית של כל לקוח ומפתח תוכנית לאיסוף וניתוח נתונים אוויריים לפי הצורך. לאחר מכן, פורסת SkyX את המזל"טים והתוכנה שלה כדי לאסוף את הנתונים. כל המידע המתקבל מנותח על ידי המערכת בצורה אוטונומית.
המערכת נותנת תצוגה הוליסטית ומסמנת את מה שהיא רואה כך שהנתונים הנשלחים ללקוח אינם רק תמונה גולמית, אלא משהו שניתן לפעול לפיו", מסביר הורן. "לאחר מכן, צוות המומחים של SkyX, שיזהה בעיות פוטנציאליות נוספות משתף את הממצאים עם הלקוח, שיוכל לנקוט בצעדים כדי לטפל בכל בעיה שתזוהה".
"העתיד שייך לרובוט שבשמיים"
על פי דוח בטיחות הצינורות הגלובלי ל-2021 וחברת היעוץ PWC, מדובר בשווקים ענקיים. לא פלא אם כן ש-SkyX כובשת עוד ועוד שווקים, שכן היא מורידה באופן מקסימלי את רמת הסיכון עבור החברות הפועלות בתעשייה.
"היום בינה מלאכותית הופכת לכוח מניע במספר תעשיות, ואם נוסיף לכך את העובדה שמזל"טים הם הכלי היעיל ביותר לאיסוף נתונים אוויריים, לא מפתיע שהעתיד שייך לרובוטים שבשמיים", מסכם הורן. " ביחס לעלות, התועלת שהלקוחות שלנו מקבלים לא תסולא בפז".
איך זה עובד? צפו >>
מתעניינים בהשקעה בחברה?
השאירו פרטים –
* ניירות הערך יוצעו ויימכרו רק למשקיעים שמספרם אינו עולה על 35 או למשקיעים כשירים כאמור בפסקה (7) בסעיף 15א(א) לחוק ניירות ערך, תשכ"ח-1968.