מי שסובל ממחלות לב יודע שכל דקה של עיכוב באבחון היא קריטית. בימים אלה, מבוגרים רבים חוששים לפנות לבית החולים ולצאת מהבית לצורך בדיקות, ומוקד המאויש על ידי צוות רפואי – הפך לחשוב יותר מתמיד
מגפת הקורונה העלתה לכותרות את פגיעותם של אנשים מבוגרים, שרבים מהם סובלים מבעיות רפואיות כגון מחלות לב ומוח. אלה מהם שמתגוררים לבד או עם בן זוג מבוגר, נתקלים במקרים רבים בדילמה: כשהם מרגישים לא טוב, קשה להם להחליט אם הם נמצאים בסכנת חיים וחייבים להתפנות מיד למיון, או שאולי מדובר בכלל ב"אזעקת שווא".
רוני בן יוסף, חולה לב שמתקרב לגיל 80, הוא דוגמה לכך. הוא מספר כי היה נוסע למוקד העירוני בכל פעם שחשש לבריאותו, ולדבריו, מטריח את אשתו או את החתן שלו בכל פעם שחש ברע.
אך גם ההגעה למיון, במיוחד בימי קורונה, אינה פשוטה: חולי הלב חוששים להישאר שעות ארוכות בהמתנה במיון תוך חשיפה ממושכת לחולים אחרים. התוצאה המצערת היא שלא פעם, אלה שהתמהמהו בבית מגיעים לטיפול רפואי מאוחר מדי, לאחר שכבר נגרם להם נזק בלתי הפיך.
"כשמדובר באנשים מבוגרים, ובמיוחד כאלה הסובלים ממחלות לב ומוח, פנייה לטיפול רפואי בזמן היא קריטית", אומרים בחברת שחל, המספקת שירותי רפואה מרחוק לחולי לב כבר יותר מ-30 שנה. "נתונים מראים שזמן ההמתנה הממוצע בבית, עד שפונים למיון, הוא שש שעות. בפרק הזמן הזה מצב החולה יכול להידרדר בצורה משמעותית. המטרה שלנו היא שאנשים יפנו אלינו מיד כשהם מתחילים להרגיש לא טוב, כך שנוכל לספק להם טיפול מיטבי בזמן הנכון, ולמנוע החמרה משמעותית במצבם".
א.ק.ג ביתי אמין ומדויק, כמו בבית חולים
"ישנם שני גורמים קריטיים בטיפול בחולי לב ומוח", אומרים בשחל. "הראשון הוא מהירות תגובה, והשני הוא היכרות מוקדמת עם החולה ועם ההיסטוריה הרפואית שלו, שמאפשרת לספק במהירות את הטיפול המתאים ביותר, בלי לבזבז זמן על תשאול, חיפוש מסמכים רפואיים או שימוש בתרופות שכלל לא מתאימות למטופל ולמצב שלו".
לרשותם של מנויי חברת שחל, עומד מוקד הפועל 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, ומאויש בצוות רפואי מנוסה בתחום הלב והמוח. "הרעיון מאחורי השירות הוא שברגע שאדם מתחיל להרגיש קצת לא נוח, ועולים אצלו ספקות ראשוניים באשר למצבו, הוא מתקשר או לוחץ על האפליקציה או בלחצן הנייד, מבלי להתלבט אם כן או לא להגיע למיון", מסבירים בשחל.
איך אתם יודעים מה הטיפול המתאים בכל מקרה?
"ברגע שמנוי יוצר עמנו קשר, ולא משנה איפה הוא נמצא, הצוות הרפואי שמאייש את המוקד מזהה אותו מיד ויש לו את ההיסטוריה הרפואית שלו מול העיניים. שנית, לכל מנוי שלנו יש בבית מכשיר א.ק.ג מתקדם ליד, ממש כמו בבית החולים, פיתוח של שחל ובהתאמה מלאה לצרכים שלו. זה מכשיר קל משקל ונוח מאוד לשימוש. בלווי שלנו, המטופל מצמיד לגוף את המכשיר ותוך כ-30 שניות, אנחנו מקבלים את המידע במוקד הרפואי, מה שמאפשר לנו לספק במהירות המלצה רפואית מהימנה בהתאם למצב הנוכחי.
מעוניינים להתחבר למוקד שחל?
השאירו פרטים >>
"אנחנו מקבלים כ-200 אלף פניות בשנה. הסטטיסטיקה שלנו מראה ש-88% מהפניות אלינו, מסתיימות במתן מענה רפואי מרחוק ואין צורך בפינוי לבית החולים. אנחנו יכולים להרגיע את המטופל שהכל בסדר ולהדריך אותו לגבי המשך הטיפול בבית, למשל שינוי של מינון תרופה, וכמובן לעקוב מקרוב אחרי מצבו בשעות ובימים שאחרי השיחה.
"לכ-12% מהפניות אנחנו שולחים ניידת טיפול נמרץ עם רופא ופרמדיק (באזור הכיסוי). הניידות מצוידות במכשור רפואי מתקדם שמאפשר להן לטפל בחולה בבית בכ-50% מהמקרים ולחסוך לו פינוי למיון. אם קיים צורך בפינוי מיידי לבית החולים, כשהחולה שלנו יגיע לשם, הרופאים יקבלו משחל את כל המידע על מצבו וההיסטוריה שלו, כך שיידעו מה הטיפול שהוא צריך וזמן יקר ייחסך. חד משמעית, אנחנו כאן כדי להציל חיים".
לקבל מענה מקצועי בשלב מוקדם
מנויי שחל שעוברים אירוע לב, זוכים בטיפול מתאים בבית החולים בתוך כ-105 דקות בממוצע מהשיחה הראשונית למוקד. זאת, בעוד שבאוכלוסייה הכללית עוברות כ-260 דקות בממוצע מהתסמינים הראשונים ועד לטיפול המלא בבית החולים, לפי נתוני האיגוד הקרדיולוגי לשנת 2016. "זה פרק זמן שבמהלכו אנשים מתלבטים מה לעשות, חוששים שהם באירוע לב, ואחרי דקות ארוכות מזמינים אמבולנס שאינו ייעודי לחולי לב, כך שעובר עוד זמן עד ההחלטה על פינוי לבית החולים", מסבירים בשחל.
"יותר מ-50 ישראלים עוברים התקף לב כל יום, כך שמדובר במספר משמעותי", מסכמים בשחל. "טיפול בזמן הנכון יכול להציל אותם, אבל לא תמיד זה קורה. 40% מכלל האנשים שנפטרים מהתקף לב, מתים עוד לפני שהם מספיקים להגיע לבית החולים, ואם הם היו מקבלים מענה מקצועי מוקדם יותר, בהחלט ייתכן שהם עדיין היו איתנו".
צפו בסיפור של רוני בן יוסף >>
מעוניינים להתחבר למוקד שחל?
השאירו פרטים –
– דף זה אינו מיועד לאבחון, טיפול, ריפוי או מניעה כלשהי של מחלה.
– התוצאות עשויות להשתנות וייתכן והתוצאות אינן מייצגות או עשויות להיות מדויקות.
– מידע זה אינו מהווה ייעוץ רפואי ואין להסתמך עליו ככזה.